Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/10442
IT employees must necessarily acquire new skills and knowledge throughout their professional life since the field of information technology is constantly developing, both in the technical and the organizational sense. IT companies invest a great deal of money in educating their employees to deal with their ever changing environment, in the hope of shortening development time, reducing project failures, etc. The purpose of this study was to examine the state of training at Icelandic IT companies and try to answer questions such as how important employees consider training, how effective the training is and how beneficial it is. To gain answers to these and other questions, a questionnaire was sent out to the IT employees at two Icelandic companies and interviews were conducted with department managers at one of them. The main results show that training is valued as an important tool to sustain and add knowledge, but it is not followed through – either by employees’ setting goals regarding the training they receive or by evaluation or accountability after the training.
Starfsmenn á sviði upplýsingatækni (UT) þurfa nauðsynlega að öðlast nýja hæfileika og þekkingu í gegnum starfsferil sinn þar sem heimur upplýsingatækni er í stöðugri þróun, bæði í tæknilegum og skipulagslegum skilningi. UT fyrirtæki fjárfesta mikla fjármuni í að mennta starfsfólk sitt til að takast á við síbreytilegt umhverfi, í von um að stytta þróunartíma, draga úr mistökum o.s.frv. Tilgangur þessarar rannsóknar var að athuga stöðu þjálfunar hjá fyrirtækum sem starfa á sviði UT og reyna að svara spurningum á borð við hversu mikilvæga starfsmenn telja þjálfun í starfi, hversu markviss hún er og hvernig hún gagnast. Til að fá svör við þessum og fleiri spurningum var notast við spurningalista sem sendur var á almenna starfsmenn tveggja íslenskra fyrirtækja og viðtöl sem voru tekin við deildarstjóra annars fyrirtækisins. Helstu niðurstöður sýna að þjálfun er álitin sem mikilvægt tól til að viðhalda og bæta við þekkingu, en henni er lítið sem ekkert fylgt eftir – hvorki með markmiðasetningu starfsmanns áður en hann tekur þátt í þjálfun né með mati að lokinni þjálfun.
Filename | Size | Visibility | Description | Format | |
---|---|---|---|---|---|
MSThesis_RagnhildurH.pdf | 905.18 kB | Open | Heildartexti | View/Open |