Vinsamlegast notið þetta auðkenni þegar þið vitnið til verksins eða tengið í það: https://hdl.handle.net/1946/17683
The purpose for this study was to examine whether there was a connection between perceived learner autonomy and academic success in distance learning in the Department of English at the University of Iceland. Learner autonomy is the capacity to take charge of, responsibility for and control over one’s own learning. Learner autonomy includes abilities, attitudes and skills that people possess, and can develop to various degrees. They involve being independent, organized, motivated, goal oriented, having effective learning strategies, monitoring and assessing the effectiveness of their own learning practice. These are qualities that are important in being an autonomous learner and also a successful distance learner since being a distance learner involves learning on one’s own, being organized with time and schedule; display self – control and discipline when it comes to one’s own learning.
Twenty distance and 31 on-site students from two content courses in the Department of English at the University of Iceland participated in a survey which determined how autonomous learners perceive themselves to be. The result from this survey was compared to the participants’ final grade in the content courses by using the Pearson Correlation Coefficient method to find out if there was any connection between perceived learner autonomy and academic success in distance learning.
The results of the study suggest there is moderate correlation between the two variables, academic success and perceived learner autonomy, among the twenty distance students, while there is weak and low correlation in the relationship of the two variables, academic success and learner autonomy, among the on-site students. Therefore, the result suggests there is a connection between perceived learner autonomy and success in distance learning.
Tilgangur þessara rannsóknar var að kanna hvort tengsl væru á milli nemendasjálfstæðis (e. learner autonomy) og árangurs í fjarnámi á námsbraut í ensku við Háskóla Íslands. Nemendasjálfstæði er getan til að stýra og taka ábyrgð á eigin námi. Nemendasjálfstæði felur í sér m.a. sjálfstæði, skipulag og hvata til náms, markmiðssetningar, að geta fylgst með framvindu og meta árangur á eigin námi. Þetta eru allt eiginleikar sem einnig eru mikilvægir í fjarnámi þar sem nemandinn nýtur ekki sama stuðnings kennara og í staðbundnu námi heldur reynir meira á að hann læri upp á eigin spýtur, sé skipulagður, sýni sjálfstjórn og sjálfsaga.
Tuttugu fjarnemar og 31 staðnemar úr tveimur námskeiðum í Háskóla Íslands tóku þátt í könnun þar sem þeir voru beðnir að meta eigið nemendasjálfstæði, það er hversu mikið eða lítið þeim finnst þeir sýna sjálfstæði í sínu námi. Niðurstaðan úr þessari könnun var svo borin saman við lokaeinkunn þátttakendanna í viðkomandi námskeiðum með því að nota Pearson fylgnistuðuls aðferðina. Tilgangurinn var að komast að því hvort tengsl væru á milli nemendasjálfstæðis og árangurs í fjarnámi.
Niðurstöður rannsóknarinnar gefa til kynna að hófleg fylgni er á milli breytanna tveggja, nemendasjálfstæðis og árangurs, á meðal þessara tuttugu fjarnema. Aftur á móti er veik og lág fylgni á milli breytanna tveggja, nemendasjálfstæðis og árangurs, á meðal staðnemanna. Útkoman gefur því til kynna að það er tenging á milli nemendasjálfstæðis og árangurs í fjarnámi.
Skráarnafn | Stærð | Aðgangur | Lýsing | Skráartegund | |
---|---|---|---|---|---|
MA-Thesis - Theodór Aldar Tómasson - Learner Autonomy and Distance Learning.pdf | 1,24 MB | Opinn | Heildartexti | Skoða/Opna |