en English is Íslenska

Thesis (Bachelor's)

Reykjavík University > Samfélagssvið / School of Social Sciences > BSc Viðskiptadeild (og BSc sálfræði -2019) / Department of Business Administration >

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1946/23797

Title: 
  • Reducing Vocal Stereotypic Behavior in a Child with Fragile X Syndrome by Implementing the Response Interruption and Redirection (RIRD) Method
Degree: 
  • Bachelor's
Abstract: 
  • The study sought to reduce vocal stereotypy of a boy with Fragile X syndrome. This was done by utilizing the response interruption and redirection (RIRD) method and adding reinforcers and a negative punisher to the original method. The vocal stereotypy was targeted in two different situations; playtime with an iPad and breakfast. In the iPad situation a reinforcer and a punisher were added to the RIRD method but in the breakfast situation a reinforcer and a conditioned reinforcer were added to the method. There was a visible decrease in vocal stereotypy in both situations, which suggests that adding reinforcers and a punisher works well with the original RIRD method. Experimental control was demonstrated with a mixture of changing criterion design and multiple baseline design by keeping the data stable at a close to zero slope while increasing the criterion. Since previous studies have almost solely focused on autistic individuals, this study adds to the knowledge of whom the treatment benefits.
    Keywords: Fragile X syndrome, vocal stereotypic behavior, response interruption and redirection (RIRD) method

  • Abstract is in Icelandic

    Markmið rannsóknarinnar var að minnka steglda hljóðhegðun (e. vocal stereotypy) drengs með heilkenni brotgjarns X (e. Fragile X syndrome). Rannsóknin nýtti aðferð sem kallast hegðunartruflun og endurstýring (e. response interruption and redirection) en styrkjum og sekt var bætt við aðferðina. Inngrip var framkvæmt í tveimur aðstæðum; leiktíma með spjaldtölvu og morgunmat. Í rannsókninni var einliðasniði beitt, nánar tiltekið blöndu af sniði með breytilegu viðmiði (e. changing criterion design) og sniði margþætts grunnskeiðs (e. multiple baseline design). Í spjaldtölvu aðstæðunum var styrki og sekt bætt við hegðunar truflunar- og endurstýringar aðferðina en í morgunmatar aðstæðunum var bæði skilyrtum styrki og styrki bætt við aðferðina. Sjáanleg minnkun var á stegldri hljóðhegðun í báðum aðstæðum sem gefur til kynna að styrking og refsing séu mögulega góð viðbót við upprunalegu aðferðina. Stjórn á aðstæðum var greinileg þar sem hegðun var nánast engin þó að kröfur væru auknar. Þar sem fyrri rannsóknir hafa nánast einungis einblínt á einhverfa þá bætir þessi rannsókn við þekkingu um það hverjir hafa gagn af aðferðinni.
    Lykilorð: Fragile X syndrome, stegld hegðun, hegðunar truflun og endurstýring

Accepted: 
  • Feb 17, 2016
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/23797


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
The BS...pdf462,28 kBOpenHeildartextiPDFView/Open