en English is Íslenska

Thesis (Master's)

University of Iceland > Heilbrigðisvísindasvið > Meistaraprófsritgerðir - Heilbrigðisvísindasvið >

Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1946/27666

Title: 
  • Nutritional content of infant commercial foods and formulas available in Iceland 2016
  • Title is in Icelandic Næringargildi í tilbúnum barnamat og mjólkurblöndum á íslenskum markaði árið 2016
Degree: 
  • Master's
Abstract: 
  • Background and aims: The availability and selection of infant commercial foods and formulas in Iceland is constantly increasing. There are some doubts that infant commercial foods meet infants’ nutritional requirements or provide encouragement to develop their ability to eat food that suits their age. The objective of this thesis is to construct a database containing infant commercial foods and formulas on the Icelandic market in the autumn of 2016.
    Methods: Information on infant commercial foods and formulas (n=248) was collected by taking photos of product packaging or obtained from manufacturers’ websites. General information and nutritional content was listed in Microsoft Excel. 3-day weighing food records from the Iceage2 study were used to estimate consumption of infant commercial foods and formulas among Icelandic nine-month-old infants (n=25).
    Results: The market mainly consists of ready-made foods, with a 70% proportion of total, of which 44% were fruit puree. Most of the products were aimed at infants from 4+ months (29.4%) and 6+ months (34.3%), served in sachets or jars. The average energy content was lowest for the ready-made foods with a mean (SD) energy content of 63.3 (14.5) kcal per 100 g. Powdered meals were rich in energy and nutrients and were considered as sufficient complementary food. The mean consumption of infant commercial foods among Icelandic nine-month-old infants was 30% of their daily intake. Consumption of ready-made foods had the largest share (46.6%), of which consumption of fruit puree was highest (30.2%).
    Conclusion: The main purpose of complementary feeding is to provide enough energy and nutrients to fulfil infants’ requirements. The market mainly supplies ready-made foods that turned out to have the lowest energy content of all food groups and would not serve the intended purpose of enhancing the energy and nutrient density in infants’ diets. Yet, consumption of ready-made foods was the most common form of consumption.

  • Abstract is in Icelandic

    Bakgrunnur og markmið: Aðgengi og úrval af tilbúnum barnamat og mjólkurblöndum á íslenskum markaði fer stöðugt vaxandi. Efasemdir eru uppi um að tilbúinn barnamatur uppfylli næringarþörf ungbarna eða sé hvetjandi til að örva hæfileika þeirra til að borða matvæli sem hentar þeirra aldri. Markmið verkefnisins er að búa til gagnagrunn sem inniheldur tilbúinn barnamat og mjólkurblöndur á íslenskum markaði haustið 2016.
    Aðferðir: Upplýsingum um tilbúinn barnamat og mjólkurblöndur (n=248) var safnað með því að taka myndir af vöruumbúðum eða sækja gögn af vefsíðum framleiðenda. Almennar upplýsingar og næringargildi var skráð í Microsoft Excel. Þriggja daga vigtaðar matardagbækur fengnar úr Iceage2 rannsókninni voru notaðar tl að meta neyslu á tilbúnum barnamat og mjólkurblöndum meðal níu mánaða íslenskra ungbarna (n=25).
    Niðurstöður: Forelduð matvæli voru í meirihluta á íslenskum markaði með 70% hlutfall af heild, þar af var ávaxtamauk með 44% hlutfall. Flestar vörur voru ætlaðar ungbörnum frá 4+ mánaða (29.4%) og 6+ mánaða (34.4%), bornar fram í pokum eða krukkum. Meðalorkuinnihald var lægst fyrir flokkinn sem innihélt forelduð matvæli með meðalorkugildi (SD) 63.3 (14.5) kkal í 100 g. Mjölvörur voru ríkar af orku og næringarefnum og teljast fullnægjandi matvæli fyrir ungbörn. Meðalneysla af tilbúnum barnamat hjá níu mánaða íslenskum ungbörnum var 30% af daglegri neyslu. Neysla á forelduðum matvælum stóð upp úr (46.6%), þar sem neysla á ávaxtamauki var langmest (30.2%).
    Ályktun: Megintilgangur með viðbótarfæðu er að veita fullnægjandi magn af orku og næringarefnum til að uppfylla þarfir ungbarns. Uppistaðan á íslenskum markaði er foreldaður barnamatur sem reynist hafa lægsta orkugildið af öllum flokkum barnamatar. Sá matur nær ekki að þjóna þeim tilgangi að auka orku- og næringargildi í mataræði ungbarna. Samt sem áður er neyslan fyrir þennan tiltekna vöruflokk langalgengust.

Accepted: 
  • May 29, 2017
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/27666


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
Nutritional content of IFC and formulas - Word.pdf601.67 kBOpenHeildartextiPDFView/Open
yfirlýsing.pdf46.77 kBLockedYfirlýsingPDF