is Íslenska en English

Lokaverkefni (Meistara)

Háskólinn á Akureyri > Viðskipta- og raunvísindasvið > Meistaraprófsritgerðir >

Vinsamlegast notið þetta auðkenni þegar þið vitnið til verksins eða tengið í það: http://hdl.handle.net/1946/31319

Titill: 
  • Titill er á ensku Virtual reality of coral reefs : exploring ecological worldviews, environmental attitudes, and psychological distance after an immersive virtual experience
Námsstig: 
  • Meistara
Útdráttur: 
  • Útdráttur er á ensku

    The science-public communication gap has persisted for decades (Schuldt, McComas, & Byrne, 2016), due to issues such as climate change and long-term ecosystem degradation being difficult to describe to the general public. In contemporary scientific literature, stakeholder engagement is the prevalent leadership message for successful implementation of coastal management programs (Pomeroy & Douvere, 2008). However, the challenge of how to engage the public remains. This thesis examines the effects of temporal framing when experiencing coral reef degradation through a 360 video Immersive Virtual Experience (IVE) to observe the capability of a new engagement tool. Participants from coastal (Los Angeles, California) and inland (Boise, Idaho) communities were exposed to Virtual Reality (VR) footage of coral reefs in Belize in one of two conditions; ‘visual temporal’, which included archival (1967) and present day (2017) footage combined; or ‘visual present’, which included present-day footage alone. A pretest–posttest examined the moderating effects of ideology and worldview on condition using Dunlap’s et al. (2000) New Environmental Paradigm (NEP). Outcome measures included psychological distance, ecological concern, perception of ocean mitigation policies, and willingness to take personal pro-environmental action. Results show interactions between condition and pretest NEP scores on completion rates, as well as a main effect of NEP scores on the pretest–posttest measures. These findings are important for environmental public policy and communication because they highlight how IVEs can enable powerful direct media experiences of marine environments, and how reactions to such IVEs may vary by existing ideology and worldview. This thesis attempts to guide coastal managers to engage and communicate with stakeholders in a novel and captivating way.

  • Þessi ritgerð skoðar áhrif tímainnrömmunar þegar greint er niðurbrot kóralrifja í gegnum 360 sýndarveruleikamyndbands (IVE). Þátttakendur frá samfélögum á strandsvæðum (Los Angeles, California) og landluktum svæðum (Boise, Idaho) fengu að sjá kóralrif frá Belize í gegnum sýndarveruleika frá tveimur mismunandi tímum; úr myndsafni frá 1967 og nýrri myndir frá 2017, sameinuð, eða einungis nýrri myndirnar frá 2017. Forathugun og eftiráathugun athuguðu áhrif upplifunarinnar á hugmyndafræði og heimsmynd, en stutt var við New Environmental Paradigm (NEP) aðferðina (Dunlap et al (2000)). Mælt var sálfræðileg fjarlægð, áhyggjur af vistfræði, ásýnd á verndaraðgerðir í hafi, og vilji til að taka persónulega þátt í aðgerðum í þágu umhverfisverndar. Niðurstöður sýna fylgni milli skilyrðis og NEP-gildum í forathugun á hvort þátttakandi lauk áhorfi, og fylgni milli NEP-gilda í forathugun og eftiráathugun. Niðurstöðurnar gætu haft áhrif á opinbera stefnumörkun í umhverfisvernd og miðlun til almennings með því að sýna að sýndarveruleiki getur leitt af sér sterkar upplifanir af neðansjávarumhverfi, og að viðbrögð við slíkum sýndarveruleikaupplifunum stýrast að einhverju leyti af fyrri hugmyndafræði og heimsmynd áhorfanda.

Athugasemdir: 
  • Verkefnið er lokað til 01.06.2020.
Samþykkt: 
  • 18.6.2018
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/31319


Skrár
Skráarnafn Stærð AðgangurLýsingSkráartegund 
Table_of_Contents_Brianna_Bambic_VR_of_Coral_Reefs.pdf106.04 kBOpinnEfnisyfirlitPDFSkoða/Opna
References_Brianna_Bambic_VR_of_Coral_Reefs.pdf122.04 kBOpinnHeimildaskráPDFSkoða/Opna
Appendices_Brianna_Bambic_VR_of_Coral_Reefs.pdf276.37 kBOpinnViðaukiPDFSkoða/Opna
Brianna_Bambic_VR_of_Coral_Reefs_FULL.pdf49.06 MBOpinnHeildartextiPDFSkoða/Opna