en English is Íslenska

Thesis Reykjavík University > Viðskiptadeild > MBA / MSc verkefni >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/28663

Title: 
  • is Human resource managers’ development of understanding on the concept of work engagement
Submitted: 
  • June 2017
Abstract: 
  • The individual employee aims for an enjoyable workplace environment as on average much of their lifetime is spent working. At the same time most organizations expect their employees to work hard, deliver high quality performance, be energetic, and dedicated towards their work. Many concepts have tried to focus on how employees’ health can affect their performance. One of those is a relatively new concept in the literature, called work engagement (Macey & Schneider, 2008). In the past decade there has been a rise in scientific studies on the concept. Work engagement however is a concept that has usually been measured at the individual level (Harter, Schmidt & Hayes, 2002). In this paper the concept will be looked at from the perspective of human resource management, or unit level. Human resource managers within a company are in the position to try to affect employees’ work engagement. Somewhat fewer researches exist on the concept on the unit level and here in Iceland on the concept in general. The objective of the research was to examine the position of the concept of work engagement among human resource managers in companies that in one way or another are related to the tourism industry in Iceland. That is, where in the development of understanding the concept the human resource managers are positioned. First they need to be aware of the concept existence and then have knowledge of what the concept entails. Then they need to reflect on what practices they have or could have which can result with them systematically applying the concept. The findings of the study reveal that generally the concept of work engagement has received attention of quite a few human resource managers within the tourism business in Iceland. Understanding on the concept was in general good, although how far along in the application process varied. However, difference between human resource managers how far along they are in their development of understanding seems to be related to two awareness issues. On one hand how they differentiate the concepts from other similar concepts and on the other hand the relevance or importance they give it in their practices. Which can both affect how they work with the concept.
    Keywords: Work engagement, HR managers, unit-level, job demands-resource model (JDR), social exchange theory (SET).

  • is

    Að meðaltali verja einstaklingar meirihluta ævi sinnar í vinnu. Það er því mikilvægt fyrir starfsmenn að upplifa starf sitt og starfsumhverfið sitt á þann hátt að þeim líði vel. Á sama tíma ætlast fyrirtæki til þess að starfsmenn leggi hart að sér, skili góðri frammistöðu, séu duglegir og hollir starfinu sínu. Mörg hugtök hafa lagt áherslu á það hvernig heilsa og líðan starfsmanna geti haft áhrif á árangur þeirra í starfi. Eitt þeirra, sem er tiltölulega nýtt í fræðunum, kallast á ensku „work engagement” (Macey & Schneider, 2008). Síðastliðna áratugi hefur rannsóknum á hugtakinu fjölgað. Samt sem áður er „work engagement” hugtak sem oftast hefur verið mælt og rannsakað á einstaklingsstigi (Harter, Schmidt & Hayes, 2002). Í þessari rannsókn verður litið á hugtakið frá öðru sjónarhorni, frá sjónarhorni mannauðsstjóra eða einingarstigi. Mannauðsstjórar eru í því hlutverki innan fyrirtækja að geta haft áhrif á „work engagement” starfsmanna. Nokkuð færri rannsóknir eru til um efnið á einingarstigi og ennþá færri um efnið almennt hér á landi. Markmið þessarar rannsóknar er að skoða stöðu hugtaksins „work engagement” á meðal mannauðsstjóra í fyrirtækjum sem á einn eða annan hátt tengjast ferðamannaiðnaðinum á Íslandi. Það er hvar í þróuninni á því að skilja og nota hugtakið mannauðsstjórarnir eru staðsettir. Til að byrja með þurfa þeir að vera meðvitaðir um tilvist hugtaksins. Þeir þurfa að hafa þekkingu á því og merkingu þess. Þá þurfa þeir að íhuga hvaða aðgerðir má hafa í huga og hvað er nú þegar verið að gera sem gæti aukið „work engagement” starfsmanna. Að lokum að beita hugtakinu kerfisbundið í störfum sínum og starfsemi fyrirtækisins. Niðurstöður rannsóknarinnar voru þær að hugtakið hefur fengið þónokkra athygli meðal mannauðsstjóra innan ferðaþjónustu á Íslandi. Skilningur á hugtakinu var almennt séð góður, þó svo að beiting hugtaksins væru mismunandi langt komin. Einnig kom í ljós að munur var á þróun skilnings á hugtakinu „work engagement” og var hann talinn tengjast vitund mannauðsstjóranna. Annars vegar eftir því hvernig mannauðsstjórarnir aðgreina hugtakið frá öðrum líkum hugtökum og hins vegar hversu mikilvægt eða skuldbundnir þeir eru við það að beita hugtakinu í starfi sínu að svo stöddu. Sem bæði geta haft áhrif á það hvernig þeir vinna með hugtakið.

Accepted: 
  • Aug 10, 2017
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/28663


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
MSc. Telma Dís Ólafsdóttir .pdf1.02 MBOpenHeildartextiPDFView/Open