en English is Íslenska

Thesis (Master's)

University of Iceland > Hugvísindasvið > Meistaraprófsritgerðir - Hugvísindasvið >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/29282

Title: 
  • Baby-naming Rituals and Shamanism in Three Icelandic Family Sagas with Cross-Cultural Comparisons
Degree: 
  • Master's
Abstract: 
  • This thesis explores baby-naming traditions in connection with shamanism in three Íslendingasögur, Egils saga Skallagrímssonar, Laxdæla saga, and Gísla saga Súrssonar, as well as others. It argues that the baby-naming rituals seen in those sagas are rooted in shamanistic social practices. A cross-cultural analysis of baby-naming traditions in Sámi, Icelandic, and Greenlandic Inuit communities from post-Reformation accounts supports this claim. This comparison of the sagas with cultural practices creates a dialogue between literature, cultures, and contexts and provides a path of inquiry into the Old Norse depictions of a remembered pagan and early Christian culture around birth. Old Norse texts and post-Reformation accounts suggest that baby naming in Icelandic communities to some degree is comparable to both Sámi and Greenlandic Inuit traditions of coupling babies with dead relatives through naming. Babies’ namesakes functioned along with other supernatural aides to provide societal advantage and prestige, as well as spiritual support for individuals’ shamanic development. Furthermore, depictions of namesakes in the sagas create parallel structural units, providing insight into oral traditions or kinship storytelling patterns. This research on baby-naming rituals and the roles of shamans or others with shaman-like skills is a beginning step in our understanding of the intricacies of birth and naming practices in the Old Norse corpus.

  • Abstract is in Icelandic

    Í þessari ritgerð kanna ég nafnahefðir í tengslum við sjamanisma meðal annars í íslendingasögunum Egils sögu Skallagrímssonar, Laxdæla sögu og Gísla sögu Súrssonar. Ég færi rök fyrir því að nafngiftir barna í þessum sögum eiga rætur að rekja til sjamanismahefða. Greining þvert á menningarheima Sama, Íslendinga og Grænlendinga í textum skrifuðum eftir siðaskipti styður kenninguna. Með þessum samanburði á Íslendingasögur og menningarhefðir myndast „samtal” á milli bókmennta, menningarheima og aðstæðna sem gefur okkur tækifæri að rannsaka nánar þær lýsingar á fæðingarsiðum frá tímum heiðinnar og tímabili kristnitöku sem finnast í fornnorrænum bókmenntum. Fornnorrænir textar og textar skrifaðir eftir siðaskipti benda til þess að nafngiftir í íslensku samfélagi séu að einhverju leiti sambærilegar við siði Sama og Grænlendinga að tengja börn við látna fjölskyldumeðlimi í gegnum nafngiftir. Nafni barnsins ásamt öðrum yfirnáttúrulegum verum gáfu barninu hjálp að handan sem veitti því kostum og virðingu í samfélaginu og auðveldaði sjamaniska þróun þess. Lýsingar nafna í sögunum mynda samhlíða formgerðareininga sem veita innsæi í munnlega geymd og mynstur frásagna um skyldleika. Þessi rannsókn á nafngiftir barna og hlutverk sjamana og annarra með sjamanlíka hæfileika er upphafsskref í skilningi okkar á margslungnum fæðinga- og nafnahefðum í fornnorrænum textum.

Accepted: 
  • Dec 27, 2017
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/29282


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
EmilyBeyer_MISThesis_HÍ2018.pdf601.26 kBLocked Until...2024/02/24Complete TextPDF
Beyer_ThesisAccessForm_Skemman.JPG1.82 MBLockedYfirlýsingJPG