en English is Íslenska

Thesis (Master's)

Reykjavík University > Tæknisvið / School of Technology > Med/MPM/MSc Tækni- og verkfræðideild (-2019) / School of Science and Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/29589

Title: 
  • An Integer Programming Formulation for the Music School Timetabling Problem
  • Title is in Icelandic Heiltölubestunarlíkan fyrir stundaskráagerð tónlistarskóla
Degree: 
  • Master's
Abstract: 
  • Before every semester, music schools in Iceland face the challenge of creating timetables for students and teachers registered at the school. Many music schools create their timetables manually, which is very time consuming. In this thesis a model will be presented that is intended to solve the music school timetabling problem, assigning students and teachers to courses and classrooms.
    This project is done in cooperation with the music school Tónmenntaskóli Reykjavíkur which is located in Reykjavík. The assignment process at Tónmenntaskóli Reykjavíkur is currently done manually. Before the assignment process starts the school gathers data and information from every teacher and student regarding their availability and wishes for the semester. Tónmenntaskóli Reykjavíkur has agreed to share this information and provide the required data needed to create the model.
    The main goal of the project is to create an optimization model which automates the assign- ment process, ensuring that students and teachers are assigned to right courses considering their preferences and trying to grant all wishes for the semester. The automation should min- imize the scheduling time and reduce possible errors that may occur when done manually.
    The results show that an integer programming model with a two phase model approach can be used to solve the music school timetabling problem, creating a feasible schedule for a music school were students and teachers are assigned to right courses.

  • Abstract is in Icelandic

    Fyrir hvert skólaár standa starfsmenn tónlistarskóla á Íslandi frammi fyrir krefjandi verkefni, að búa til stundatöflur fyrir nemendur sína og kennara, raða kennurum og nemendum niður á námskeið og skólastofur. Flestir tónlistarskólar í dag útbúa stundatöflurnar sínar handvirkt sem er krefjandi og tímafrekt. Í þessari ritgerð verður sett fram stærðfræðilíkan sem gæti hjálpað starfsmönnum tónlistarskóla við gerð þessara stundataflna.
    Stundaskráargerð Tónmenntaskóla Reykjavíkur, tónlistarskóli staðsettur í Reykjavík, er gerð handvirkt og hefur skólinn samþykkt ad vinna med höfundi þessarar ritgerðar. Skólinn safn- ar upplýsingum um alla nemendur og kennara í upphafi skólaárs varðandi óskir og þarfir fyrir komandi skólaár. Skólinn er viljugur til ad deila öllum þeim upplýsingum sem þarf til hönnunar og prófunar á módelinu.
    Aðal markmið verkefnisins er ad setja fram bestunarlíkan sem býr til stundatöflur sjálfvirkt, minnka tímann sem það tekur að raða kennurunum og nemendum á námskeið. Líkanið á að lágmarka villur og tryggja ad nemendum og kennurum sé úthlutað á rétt námskeið og um leið uppfylla óskir þeirra og þarfir. Með sjálfvirku ferli mun úthlutnartími styttast og líkur á villum minnka
    Niðurstöður sýna að heiltölubestunarlíkan þar sem tveggja fasa aðferð er notuð leysir stunda- töfluvandamál tónlistarskóla, að úthluta nemendum og kennurnum á námskeið og skila lög- legri stundatöflu.

Accepted: 
  • Feb 15, 2018
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/29589


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
MSc_ThorhildurGunnarsdottir_2018.pdf560.1 kBOpenComplete TextPDFView/Open