en English is Íslenska

Thesis (Bachelor's)

Reykjavík University > Samfélagssvið / School of Social Sciences > BSc Viðskiptadeild / Department of Business Administration >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/33298

Title: 
  • The effect of unconscious bias : are the genders judged differently for the same conduct?
Degree: 
  • Bachelor's
Abstract: 
  • The unconscious bias refers to a sort of a mental contamination when a person experiences an unwanted feeling, belief, judgement or behaviour because of mental processing that is completely uncontrollable and unconscious. An undercover influence on our mind process that affects the outcome of our thinking and creates difficulties for people to evaluate things like they should because of these pre-set ideas on what is favourable and what is not. People’s perception of others is very much influenced by stereotypes even when believing you are judging with a “pure mind”. The aim of this study was to look into the different judgement the genders face for the same conduct in a workplace and will be explored in the form of an experiment using videos. A questionnaire was distributed via the social media page Facebook. 180 eligible participants were collected, 131 women and 47 men and 2 non-responsive. The questions regarded the participants opinion on the conduct in the video and was followed up with background questions. Results stated that men are judged more harshly than women but there is not a significant difference in how men and women judge the
    conduct.

  • Abstract is in Icelandic

    Ómeðvituð hlutdrægni vísar til einskonar huglægrar mengunar þegar einstaklingur upplifir óæskilega tilfinningu, skoðun, dóm eða hegðun vegna hugferlis sem er algjörlega óviðráðanlegt og ómeðvitað. Þetta hefur undirliggjandi áhrif á hugsunarferli fólks sem hefur áhrif á niðurstöðu hugsana og skapar erfiðleika til þess að meta hluti eins og ætti, vegna þessara fyrirfram ákveðinna hugmynda um hvað er ásættanlegt og hvað ekki. Skynjun fólks á öðrum er undir mikilum áhrifum af staðalímyndum jafnvel þegar trúað er að dæmt sé með „tærum huga’’. Markmið þessarar rannsóknar var að varpa ljósi á þann mismunandi dóm sem kynin standa frammi fyrir á vinnustað fyrir sömu hegðun og var það kannað í formi tilraunar með því að nota myndbönd. Spurningalista var dreift um samfélagsmiðilinn Facebook og var 180 þátttakendum var safnað, 131 kona, 47 karlar og 2 ósvarandi. Spurningarnar áttu við um skoðun þáttakenda á þeirri hegðun sem átti sér stað í myndbandi og var svo fylgt með bakgrunnsspurningum. Niðurstöður sýndu að karlar eru dæmdir harðar en konur fyrir
    sömu hegðun en það er ekki marktækur munur á því hvernig karlar og konur dæma hegðunina.

Accepted: 
  • May 29, 2019
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/33298


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
BSc_Vaka_skemman.pdf330.71 kBOpenComplete TextPDFView/Open