en English is Íslenska

Thesis (Master's)

Reykjavík University > Tæknisvið / School of Technology > MEd/MPM/MSc Verkfræðideild (áður Tækni- og verkfræðideild) og íþróttafræðideild -2019 / Department of Engineering (was Dep. of Science and Engineering) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/34042

Title: 
  • Wake turbulence separation for Keflavik International Airport : Re-categorisation Requirements (RECAT-EU)
  • Title is in Icelandic Aðskilnaður vegna kviku í aðflugi að Keflavíkurflugvelli : Evropska endurflokkun (RECAT-EU)
Degree: 
  • Master's
Abstract: 
  • Keflavík International Airport has in recent years experienced constrained runway capacity during peak hours because of increased and intensified aircraft traffic.
    Two of the major factors that affect airport capacity are: the separation requirements due to wake turbulence between aircraft in approach for landing and Arrival Runway Occupancy Time.
    The latter is independent of the Wake Turbulence Categorisation of the aircraft, but restricts the time interval between two consecutive landings and thus the separation between landing aircraft. Currently, the Arrival Runway Occupancy Time of the airfield is a limiting factor for throughput capacity.
    RECAT-EU is a newer and modified wake separation scheme developed by EUROCONTROL which for the most part decreases the separation requirements, leading to more landings and departures and increased throughput capacity. This thesis presents a statistical evaluation of the effects from adopting the RECAT-EU scheme for Keflavík Airport in view of increased capacity, and estimate of the runway capacity constraints.
    The analysis of the RECAT-EU requirements for the airport, shows that the re-categorisation will have no effect on the separation requirement for 83,5% of the aircraft pairs from the traffic mix during peak hours. On the other hand, the average landing time interval could be reduced by 43 second for 14,9% of the aircraft after re-categorisation.
    However, this reduction places the distribution of landing time intervals well within the distribution of Arrival Runway Occupancy Times for the airfield. This establishes the Arrival Runway Occupancy Time as the limiting factor for potential increase of throughput capacity under the RECAT-EU scheme.

  • Abstract is in Icelandic

    Keflavíkurflugvöllur hefur undanfarin ár upplifað þvingaða flugbrautargetu á hámarkstíma vegna aukinnar flugvélaferðar.
    Helstu tvö þættir sem hafa áhrif á flugvallargetu eru: aðskilnaðarkröfur vegna kviku í aðflugi og heimildartíma flugvélanna á brautinni eftir lendingu. Síðarnefndu er óháð flokkunarkerfið vegna kviku, en takmarkar tímabilið milli tveggja samfelldra lendingar og því aðskilnað milli
    vélar. Núverandi er heimildartíma flugvélanna takmarkandi fyrir afkastagetu.
    RECAT-EU er nýrra og breytt kvikuaðskilnaðarkerfi þróuð af EUROCONTROL, sem að mestu dregur úr aðskilnaðarkröfum, en leiðir til fleiri lendingar og flugtök og aukinnar afkastagetu. Þessi ritgerð sýnir tölfræðilega mat á áhrifum þess að samþykkja RECAT-EU kerfið fyrir Keflavíkurflugvöll með tilliti til aukinnar afkastagetu og áætlun um takmarkanir á flugbrautargetu.
    Greiningin eftir endurflokkunin mað RECAT-EU fyrir flugvöllinn sýnir að nýja kerfið muni ekki hafa áhrif á aðskilnaðarkröfur fyrir 83,5% flugvélanna frá umferðarsamstæðunni á hámarkstímum. Hinsvegar gæti meðaltals lendingarstuðuls minnkað um 43 sekúndur fyrir 14,9% flugvélarinnar eftir endurflokkun. Enn þessi lækkun leggur dreifingu lendingarstuðuls vel innan dreifingar heimildartíma flugvélanna á brautinni. Þetta afmarkar heimildartíma flugvélanna á brautinni sem takmarkandi þáttur í hugsanlegri aukningu á afkastagetu með RECAT-EU kerfinu.
    Leitarorð: Aðskilnaður; endurflokkun; RECAT-EU; flugvallagetu
    iv

Accepted: 
  • Jun 20, 2019
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/34042


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
_MyThesisMSC_final.pdf2.61 MBOpenComplete TextPDFView/Open