Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/34591
Iceland has successfully produced a variety of vegetables all year round using greenhouses. Despite the ability to produce fresh food products in the country using natural resources, imported products have accounted for a considerable portion of Iceland’s market. However, the threats generated by growing global food demand and changing food production systems due to climate change will become a concern for Iceland, as food safety and security are necessary for national security. Given Iceland’s abundant natural resources, is it possible to increase domestically produced food in the market? This study examines the competitiveness of the Icelandic horticultural industry in order to evaluate the feasibility of increasing food production. This study analysed the current market for the main horticultural crops cultivated in the country – tomatoes, bell peppers, salads, mushrooms, and cucumbers – and evaluated the competitiveness of the industry using Porter’s five forces. Prior to the evaluation, interviews were conducted with Icelandic growers to reflect local inputs, and the results were applied to each competitive force. The overall assessment of each force applied to the industry reveals that Iceland’s horticultural industry has moderately high competitiveness, indicating that the industry should be able to increase domestic production using Iceland’s current resources. However, the industry’s products face a strong threat of substitutes, making it difficult to increase food production under the current circumstances. Hence, effective measures should be implemented where needed by taking advantage of two industry strengths: the low power of suppliers and new entrants.
Keywords:
Horticulture; competitiveness; Iceland; climate change; local product
Ísland hefur náð með góðum árangri að rækta allan ársins hring grænmeti af ýmsum toga með notkun gróðurhúsa. Þrátt fyrir getuna til þess að rækta ferskar matvörur í landinu með því að nota náttúruauðlindir hefur komið fram að innfluttar vörur hafa verið töluverður hlutur af markaðinum á Íslandi. Hins vegar mun hættan sem kemur frá vaxandi eftirspurn eftir matvælum á heimsvísu og breytt matvælaframleiðslukerfi sökum loftslagsbreytinga verða áhyggjuefni þar sem matvælaöryggi er mikilvægt fyrir þjóðaröryggi Íslands. Miðað við að Ísland er auðugt af náttúruauðlindum er þá möguleiki á að auka matarframleiðslu innanlands fyrir markaðinn? Þessi rannsókn athugar samkeppnishæfni íslenska garðyrkjuiðnaðarins til þess að meta möguleikann á að auka matarframleiðslu. Þessi rannsókn greindi markaðinn fyrir aðalgarðyrkjuafurðir sem eru ræktaðar í landinu sem er í gildi: tómatar, paprikur, kál, sveppir og gúrkur, og gerði mat á samkeppnishæfi iðnaðarins með því að nota fimm þætti Porters. Áður en matið var gert var tekið viðtal við íslenska ræktendur til þess að endurspegla inntak heimamanna, og var niðurstöðunum beitt á hvern samkeppnisþátt. Heildarmat frá hverjum þætti sem beitt var á iðnaðinn sýndi að garðyrkjuiðnaður Íslands hefur hóflega mikla samkeppnishæfni sem bendir til þess að iðnaðurinn ætti að geta aukið matarframleiðslu innanlands með því að nota núverandi auðlindir Íslands. Hins vegar stendur mikil hætta fyrir vörur markaðarins af staðgenglum sem gerir það erfitt undir núverandi aðstæðum að auka matarframleiðslu. Þar af leiðandi ætti að gera árangursríkar ráðstafanir þar sem þarf með því að notfæra sér tvo stærstu styrki iðnaðarins: lítið afl byrgja og nýja aðila.
Lykilorð:
Garðyrkja; samkeppnishæfni; Ísland; loftslagsbreytingar; staðbundin vara
Filename | Size | Visibility | Description | Format | |
---|---|---|---|---|---|
Azusa Yamada.pdf | 3.53 MB | Open | Complete Text | View/Open | |
Nemendathjnusta FVS_20191031_150518.pdf | 1.76 MB | Locked | Declaration of Access |