Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1946/36155
Markmiðið með rannsókninni var að athuga hvernig körlum líður í starfi sínu sem kennarar í grunnskóla sem telst vera kvenlægur vinnustaður og heyra upplifun þeirra og reynslu, að hún gefi innsýn í það hvernig er að vera karlmaður í kennslu og hvernig þeir upplifa hlutverk sitt í þessu vinnusamfélagi. Karlar eru í miklum minnihlutahóp starfandi kennara í grunnskólum á Íslandi og hefur þeim ört fækkað undanfarin misseri.
Í ritgerðinni er stuðst við eigindlega rannsóknaraðferð og er viðtal tekið við þrjá viðmælendur, karla sem starfa sem grunnskólakennarar á Íslandi. Þær niðurstöður sem fengust úr viðtölum benda til þess að karlar sem starfa nú þegar í kennslu telja að þörf sé á því að fjölga kynbræðrum sínum í starfsstéttinni svo að viðhorf og gildi séu sem fjölbreyttust á meðal kennara og skólastarf hljóti að njóta góðs af því. Þá fannst viðmælendum það mikilvægt að hafa vinnustað kynjablandaðan til að koma í veg fyrir félagslega einangrun karla.
Að mati höfundar er efnistök þessarar ritgerðar mikilvæg til að varpa ljósi á stöðu karla innan kennarastéttar, að fáir sæki í kennaranám og fækkun karla sem kennara sé viðvarandi ástand sem hægt væri að breyta. Viðmælendur voru sammála um það að til að auka áhuga allra, bæði karla og kvenna, á starfinu þyrfti að hefja upp veg og virðingu þess og voru kjaramál fyrst á blað hjá þeim.
Vonast höfundur til þess að ritgerðin verði einn hluti af stærra verkefni sem það er að vekja áhuga karla á því að starfa sem grunnskólakennarar í framtíðinni. Starfsánægja var mikil hjá viðmælendum mínum sem gefur það til kynna að kennsla í grunnskóla sé kjörinn starfsvettvangur fyrir jafnt karla sem og konur.
The purpose of this qualitative research is to explore how male primary school teachers experience being teachers. Primary schools are by enlarge femaledominated workplaces and the aim here is to document their views and experiences and, as such, give an insight into how it is to be a male teacher in a female-dominated work environment and how they see their roles in such a workplace. Men are a significant minority of those who work in primary schools in Iceland and during recent years their numbers in the profession have decreased further.
This thesis is based on qualitative research and three participants were
interviewed, who all are male teachers currently working in primary schools. The results from the interviews suggest that male teachers presently working in this environment feel there is a real need for an increase of male teachers within the profession. This would create an environment that offers a greater variety of values and beliefs amongst educators and, as a consequence, would be of benefit to the primary school system as a whole. Moreover, those interviewed thought that it is crucial to have a gender balanced/mixed workplace thereby preventing the social isolation of males in the profession. It is the author's view that the purpose of this thesis is to demonstrate the importance of men in the teaching profession. Fewer men now seek to train as primary school teachers, which is consequently leading to a downward trend of males in the occupation. However, this negative trajectory can be changed. The participants all agreed that to increase interest in the profession, both amongst men and women, a general shift towards more value of and respect for teachers is necessary; not least through better terms and conditions in addition to being suitably incentivised. It is the hope that this thesis may become a part of a bigger project to
ignite the interest of males working as primary school teachers in the future. According to those interviewed their general job satisfaction was high, which would indicate that working as a primary school teacher is rewarding both for male and female teachers alike.
Filename | Size | Visibility | Description | Format | |
---|---|---|---|---|---|
Atli - pdf.pdf | 873.12 kB | Locked Until...2033/05/01 | Complete Text |