en English is Íslenska

Thesis (Master's)

University of Iceland > Félagsvísindasvið > Meistaraprófsritgerðir - Félagsvísindasvið >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/37253

Title: 
  • Strategic Corporate Social Responsibility in the Beer Brewing Industry: Case Study of Colorado and Iceland
Degree: 
  • Master's
Abstract: 
  • The beer brewing industry has been growing rapidly across the globe with significant economic, environmental, and social impact. The beer brewing industry is traditionally an economically profitable industry that can offer substantial opportunity for economic growth in regions heavily dependent on tourism such as the State of Colorado in the United States and Iceland. Alcohol production is considered a controversial industry associated with the significant negative environmental and social cost of alcohol consumption. The beer brewing industry is tasked with reconciling the positive growth opportunities with the negative effects of alcohol consumption through proactive development. This study examines the drivers and barriers that dictate sustainable development within the beer brewing companies included in the study and evaluates how Corporate Social Responsibility (CSR) has and could be utilized by the companies. To determine this, six semi-structured interviews (12 in total) were completed in each Colorado and Iceland with representatives from beer brewing companies. The interviews were coded into themes using the SWOT and PESTEL tools and then analyzed using the United Nations Sustainable Development Goals (SDG´s) and Global Reporting Initiative (GRI) Standards. Only two companies interviewed had formal CSR reporting practices and subsequent interaction with the SDG´s or GRI. No formal reporting was required nor completed by other companies. These companies were shown to have minimal interaction with the SDG’s but still incorporated varying levels of CSR themes into their business practices. Drivers and barriers that influence the development of sustainable solutions in the beer brewing companies in each Colorado and Iceland were identified. This research contributes to the study of CSR in small to medium sized companies in controversial industries and provide practical information on how strategy can be developed towards sustainable development.

  • Abstract is in Icelandic

    Bjórgerð vex hratt víða um heim og hefur í för með sér umtalsverð efnahagsleg-, umhverfisleg- og félagsleg áhrif. Bjórgerð er efnahagslega arðbær atvinnugrein sem skapar talsvert tækifæri fyrir efnahagslegan ágróða á stöðum sem háðir eru ferðamönnum eins og Colorado fylkið í Bandaríkjunum og Ísland. Framleiðsla og sala á áfengi er umdeild atvinnugrein (e. controversial industries) með marktæk neikvæð áhrif á umhverfið, auk þess að fela í sér samfélagslegan kostnað vegna áfengisneyslu. Bjórgerð þarf því, með forvirkri þróun, að samræma raunhæfan vöxt greinarinnar og neikvæð áhrif af áfengisneysluÍ þessari rannsókn eru skoðaðir hvatar og hindranir sem tengjast sjálfbærri þróun og bjórframleiðslu og það hvernig áhersla á samfélagsleg ábyrgð fyrirtækja (SÁF, e. CSR) kemur fram hjá þeim fyrirtækjum sem eru til skoðunar. Til að komast að niðurstöðu voru sex hálf stöðluð viðtöl tekin í Colorado og á Íslandi (12 samtals) við aðila í bjórframleiðslu. Viðtölin voru kóðuð og þemagreind með hliðsjón af SVÓT og PESTEL verkfærunum og síðan greind með hliðsjón af heimsmarkmiðum Sameinaða þjóðanna (SÞ) um sjálfbæra þróun og Global Reporting Initiative (GRI) skýrslugerðarstaðlinum. Einungis tvö þeirra fyrirtækja sem voru til skoðunar tóku mið af heimsmarkmiðum SÞ eða GRI, t.d. með því að gefa út formlegar sjálfbærniskýrslur. Önnur fyrirtæki gáfu hvorki úr skýrslur, né heldur var þrýstingur á þau um að gefa út slíkar skýrslur. Tengsl þeirra við heimsmarkmiðin voru því takmörkuð, en þó virtust ýmis hugtök á sviði samfélagsábyrgðar tengjast starfsemi þeirra. Skilgreindir voru hvatar og hindranir sem áhrif hafa á þróun sjálfbærra lausna við bjórgerð í Colorado og á Íslandi. Rannsókn þessi bætir við þekkingu á samfélagsábyrgð í litlum og meðalstórum fyrirtækjum í atvinnugrein sem telst umdeild auk þess sem hagnýtar upplýsingar koma fram um það hvernig tengja má stefnumörkun slíkra fyrirtækja betur við sjálfbæra þróun.

Accepted: 
  • Nov 19, 2020
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/37253


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
Bradley.Butzin.Thesis Final Draft.pdf1.77 MBLocked Until...2021/02/20Complete TextPDF
DeclarationofAccess_BradleyButzin.pdf109.14 kBLockedDeclaration of AccessPDF