en English is Íslenska

Thesis (Bachelor's)

Reykjavík University > Samfélagssvið / School of Social Sciences > BSc Sálfræðideild / Department of Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/38871

Title: 
  • Climate change and the well-being of compulsory school students
Degree: 
  • Bachelor's
Abstract: 
  • The aim of the study was to examine students’ beliefs and interests in climate change and whether there is a connection between climate change and the mental well-being of students in compulsory school. Students in the 10th grade in the compulsory Icelandic school system were invited to participate in the study. The participants in the study were 61 in total, 28 girls (45.9%), 29 boys (47.5%) and 3 students (4.9%) who identified as another gender. One student (1.6%) did not define their gender. A questionnaire was used that included questions about students’ beliefs and interests in climate change, as well as their mental well-being in relation to climate change. The results showed that there was no significant difference between gender and belief in climate change. It was found that most participants did not suffer from climate anxiety, as only one participant scored above the average score on the climate change anxiety scale (CCAS). Finally, the results showed that there was a significant difference between the genders when it came to having climate anxiety. This study is intended as a preliminary study and preparation for further research in this area as it is important to further investigate whether the Icelandic youth experience climate anxiety.
    Keywords: climate change, climate change anxiety, students

  • Abstract is in Icelandic

    Markmið rannsóknarinnar var að skoða trú og áhuga nemenda á loftlagsbreytingum og hvort tengsl séu milli loftlagsbreytinga og líðan grunnskólanemenda. Kannað var hvort nemendur finndu fyrir svokölluðum loftslagskvíða sem nær yfir tilfinningar sem tengjast umhverfismálum og mögulegar ógnir sem loftslagsbreytingar geta haft í för með sér. Nemendum í 10. bekk í einum grunnskóla á höfuðborgarsvæðinu var boðið að taka þátt í rannsókninni. Þátttakendur rannsóknarinnar voru 61 talsins, 28 stelpur (45.9%), 29 strákar (47.5%), 3 nemendur (4.9%) merktu við annað og einn (1.6%) skilgreindi ekki kyn sitt. Notast var við spurningalista sem innihélt spurningar sem sneru að trú og áhuga nemenda á loftslagsmálum sem og líðan þeirra í tengslum við loftslagsbreytingar. Niðurstöður sýndu að ekki var marktækur munur á milli kynja og þess að trúa á loftslagsbreytingar. Ennfremur kom fram að almennt þjáðust þátttakendurnir ekki af loftslagskvíða en þó sýndu niðurstöðurnar að marktækur munur var á loftslagskvíða eftir kyni og báru fleiri stelpur merki um loftslagskvíða en strákar. Þessi rannsókn er hugsuð sem forrannsókn og undirbúningur fyrir frekari rannsóknir á þessu sviði. Því er mikilvægt að kanna loftslagskvíða meðal stærra úrtaks íslenskra ungmenna.
    Lykilorð: loftslagsbreytingar, loftslagskvíði, nemendur

Accepted: 
  • Jun 10, 2021
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/38871


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
BSc ritgerd - lokaskil 3.pdf414.46 kBOpenComplete TextPDFView/Open