Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1946/44657
The challenge of mitigating the climate impacts of cities will require research in multiple directions such as with activity spaces. The goal of this research was to find connections between activity spaces, neighborhood characteristics, housing characteristics, and GHG travel emissions in the Greater Reykjavík Area; prior to this research, there was a gap in the literature on the relationship between GHG travel emissions and activity spaces. Activity spaces span temporal and spatial scales. They describe an individual's mobility behavior through daily travel locations and provide insights into how inhabitants are using the city. ArcGIS was used to map activity spaces and neighborhood characteristics. Binomial and multiple regression analyses were performed using Jamovi. This study builds on previous research using the survey data from 539 respondents on daily travel locations, GHG travel emissions, and housing characteristics. Results showed inhabitants of the Greater Reykjavík Area are very mobile with an average activity space size of 19.3 km2. Statistically significant positive relationships were found between activity space size and GHG travel emissions. Although not significant neighborhood characteristics showed negative relationships with AS size. Access to a yard had negative effects on AS size, local emissions, and international travel emissions. Respondents living in neighborhoods closer to the city center on average had smaller activity spaces, thus reducing their impact from local travel emissions. These findings can contribute to future urban planning for Reykjavík, as the city plans to be carbon neutral by 2040.
Helsta áskorunin verkefnisins við að draga úr áhrifum gróðurhúsalofttegunda í borgum krefst rannsókna úr mörgum áttum og eitt er að skoða athafnasvæði fólks (activity spaces). Markmiðið með þessari ritgerð var að skoða tengsl á milli athafnasvæðis fólks, sérkenna í þéttbýli, gerð húsnæðis og magn útblásturs vegna ferðavenja fólks á höfuðborgarsvæðinu. Í ljós kom við gerð þessarar rannsóknar að skortur var á lesefni varðandi útblástur vegna ferðavenja og daglegra athafna fólks. Þessar daglegu athafnir ná bæði yfir tíma og rými. Þær lýsa hversdagslegri hreyfingu einstaklinga og veita innsýn í það hvernig íbúar nýta borgina sína. Forritið ArcGIS var notað til að kortleggja athafnasvæði fólks og sérkenni í þéttbýli. Marghliða og tvíhliða aðfallsgreining voru framkvæmdar með forritinu Jamovi. Þessi rannsókn byggir á fyrri rannsókn um hversdagslega hreyfingu 539 einstaklinga. Niðurstöður sýndu að einstaklingar í höfuðborgarsvæðinu eru mikið á ferðinni, en meðalaltal fyrir athafnasvæði þeirra var 19.3 km2. Það fannst jákvætt marktækt samband á milli athafna fólks og útblásturs vegna ferðavenja. Neikvæð ómarktæk tengsl voru á milli athafnasvæðis fólks og sérkenna í þéttbýli. Að hafa aðgang að garði hafði neikvæð áhrif á stærð athafnasvæðis fólks, útblásturs í höfuðborgarsvæðisins og útblástur vegna ferðalaga erlendis. Þátttakendur sem bjuggu nær miðbænum notuðu minna athafnasvæði að meðaltali en aðrir og minnkuðu þannig áhrifin af útblæstri. Þessar niðurstöður geta haft áhrif á framtíðar borgarskipulagi í Reykjavík þar sem borgin hefur það markmið að vera kolefnishlutlaust árið 2040.
Filename | Size | Visibility | Description | Format | |
---|---|---|---|---|---|
thesis_final_template_KT_pdf_skemman.pdf | 1.02 MB | Open | Complete Text | View/Open | |
skemman_leidarvisar.pdf | 125.52 kB | Locked | Declaration of Access |