is Íslenska en English

Lokaverkefni (Bakkalár)

Háskólinn í Reykjavík > Samfélagssvið / School of Social Sciences > BSc Sálfræðideild / Department of Psychology >

Vinsamlegast notið þetta auðkenni þegar þið vitnið til verksins eða tengið í það: https://hdl.handle.net/1946/44728

Titill: 
  • Titill er á ensku Assessing psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), and the Valuing Questionnaire (VQ)
Námsstig: 
  • Bakkalár
Útdráttur: 
  • Útdráttur er á ensku

    The aim of this study was to assess the psychometric properties and factor structure of the Icelandic translation of the Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), and the Valuing Questionnaire (VQ). A second aim was to compare the scores on these measures between university students and clinical groups. Participants were a total of 200 individuals, 89 students from Reykjavik University and 111 from clinical groups. The clinical samples consisted of individuals with chronic pain and individuals with mixed mental disorders that were seeking vocational rehabilitation. All participants answered the three questionnaires. Results showed that all measures had adequate psychometric properties with Cronbach‘s alpha ranging from .72 to .95. Exploratory factor analysis showed a clear single factor for both the AAQ-II and the CFQ in both groups. The results of the factor analysis for the VQ showed the expected two factors in the clinical groups but not among the students. One-way ANOVA indicated a significant difference in the total score of all questionnaires between the groups. A Bonferroni post hoc analysis showed a significant difference between students and the clinical groups. However, there was no significant difference between the mental health group and the chronic pain group.
    Keywords: Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), Valuing Questionnaire (VQ), psychological flexibility

  • Markmið þessarar rannsóknar var að leggja mat á próffræðilega eiginleika og þáttabyggingu íslensku þýðingarinnar á Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) og Valuing Questionnaire (VQ). Annað markmið var að bera saman útkomu úr þessum listum milli háskólanema og klínískra hópa. Þátttakendur voru 200 einstaklingar, 89 nemendur frá Háskólanum í Reykjavík og 111 úr klínískum hópum. Nemendur voru valdir með hentugleikaúrtaki. Í klíníska úrtakinu voru einstaklingar með þráláta verki og einstaklingar með blandaðar geðraskanir sem voru í starfsendurhæfingu. Allir þátttakendur svöruðu áðurnefndum þremur spurningalistum. Niðurstöður sýndu að AAQ-II, CFQ og VQ höfðu viðunandi próffræðilega eiginleika með Cronbach‘s alfa á bilinu 0,72 til 0,95. Leitandi þáttagreining sýndi skýran stakan þátt fyrir bæði AAQ-II og CFQ í báðum hópum. Niðurstöður þáttagreiningar fyrir VQ leiddi í ljós tvo þætti, eins og gert var ráð fyrir, meðal klíníska hópsins en ekki meðal nemenda. Einhliða ANOVA sýndi að marktækur munur var á spurningalistunum eftir hópum. Bonferroni post hoc greining sýndi marktækan mun á nemandum og klíníska hópnum. Hins vegar var enginn marktækur munur á einstaklingum með blandaðar geðraskanir og þrálátum verkjum.
    Lykilorð: Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), Valuing Questionnaire (VQ), sálrænn sveigjanleiki

Samþykkt: 
  • 6.6.2023
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/44728


Skrár
Skráarnafn Stærð AðgangurLýsingSkráartegund 
Assessing Psychometric Properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), the Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), and the Valuing Questionnaire (VQ).pdf354,63 kBOpinnHeildartextiPDFSkoða/Opna