is Íslenska en English

Lokaverkefni (Meistara)

Háskóli Íslands > Menntavísindasvið > Meistaraprófsritgerðir - Menntavísindasvið >

Vinsamlegast notið þetta auðkenni þegar þið vitnið til verksins eða tengið í það: http://hdl.handle.net/1946/45484

Titill: 
  • Titill er á ensku Sleep variability and physical activity of 17-year-old Icelandic upper secondary students
Námsstig: 
  • Meistara
Útdráttur: 
  • Útdráttur er á ensku

    Studies have shown that adolescents’ sleep duration is both short and varied. Similarly, adolescents live a sedentary lifestyle; over 80% of 11–17-year-olds are not fulfilling PA recommendations. The aim of this study was to compare variability in sleep and PA between students with traditional and college-style school schedules.

    Data collection took place in March-May of 2021. Free-living sleep and PA were measured via Actigraph accelerometry in 75 students at age 17 (28 males). Of those participants, 67% had CSS. Differences in sleep and activity between traditional and college-style school schedules were assessed with independent t-tests and ANOVA, and adjusted for height, weight, BMI, bedtime, and total sleep time.

    The difference in students’ mean sleep duration was not significant between school systems; average sleep duration was 6.5 ± 0.8 hours. Sleep variability was significant between school systems; mean variability was 0.8 ± 0.4 hours/night and 1.4 ± 0.8 hours/night in students with traditional and college-style school schedules, respectively (p < 0.001). The difference in sleep midpoint was also significant; mean midpoint of sleep was 04:01am ± 0.7 hours for students with traditional school schedules and 05:02am ± 1.2 hours for students with college-style school schedules (p < 0.001). The difference in mean PA was significant between school systems; students with traditional school schedules had a mean of 1841 ± 303 counts/min of wear/day while students with college-style school schedules had a mean of 1613 ± 351 counts/min of wear/day.

    Results indicate that students with college-style school schedules have a greater variability in their sleep habits and are less physically active compared to students with traditional school schedules. This indicates that the more intermittent nature of college-style school schedules exacerbates students’ already poor sleep and activity compared to more structured school start times in traditional school schedules. Future studies should explore ways to reduce students’ sleep variability and increase PA via delaying school start times and streamlining school schedules.

  • Rannsóknir hafa sýnt að svefn unglinga er of stuttur og breytilegur. Þá hreyfa þeir sig of lítið; yfir 80% ungmenna á aldrinum 11-17 ára uppfylla ekki ráðleggingar um hreyfingu. Markmið þessarar rannsóknar var að bera saman svefn og hreyfingu milli nemenda í skóla með bekkjakerfi og nemenda í skólum með áfangakerfi.
    Gagnasöfnun fór fram í mars-maí 2021. Svefn- og hreyfimælingar voru gerðar með Actigraph hreyfimælum í 75 (28 kk) nemendum fæddum árið 2003. Af þessum nemendum voru 67% í skóla með áfangakerfi. Munur á svefni og hreyfingu milli skólakerfa var reiknaður með óháðu t-prófi og fervikagreiningu og lagað m.t.t. hæðar, þyngdar, BMI, rekkjutíma og lengd svefns.
    Ekki var tölfræðilegur munur á svefnlengd nemenda milli skólakerfa, en meðalsvefntími nemenda var 6,5 ± 0,8 klst. Munur á breytileika í svefni nemenda milli skólakerfa var markverður; 0,8 ± 0,4 klst/nóttu hjá nemendum í bekkjakerfi og 1,4 ± 0,8 klst/nóttu hjá nemendum í áfangakerfi (p < 0.001). Munur á miðpunkti svefns milli skólakerfa var einnig marktækur; 04:01 ± 0,7 klst. hjá nemendum í bekkjakerfi og 05:02 ± 1,2 klst. hjá nemendum í áfangakerfi. Þá var marktækur munur á hreyfingu milli bekkjakerfa; nemendur í bekkjakerfi voru með 1841 ± 303 skref/mín. með mæli/dag en nemendur í áfangakerfi með 1613 ± 351 skref/mín með mæli/dag.
    Niðurstöður benda til að nemendur í áfangakerfi séu með breytilegra svefnmynstur og hreyfi sig minna en nemendur í bekkjakerfi. Þetta gefur til kynna að áfangaker i í skóla ýti undir breytilegan rekkjutíma og svefnhegðun nemenda. Frekari rannsóknir ættu að skoða hvernig mismunandi skólakerfi geti stuðlað að minni breytileika í svefnmynstri með því að seinka byrjun skóla á morgnana og stuðla að aukinni hreyfingu nemenda.

Samþykkt: 
  • 4.7.2023
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/45484


Skrár
Skráarnafn Stærð AðgangurLýsingSkráartegund 
annotated-BjB6rn20HjA1lmarsson20MS%20verkefni-3.docx.pdf1.45 MBOpinnHeildartextiPDFSkoða/Opna
skemman_yfirlysing_.pdf249.83 kBLokaðurYfirlýsingPDF