Vinsamlegast notið þetta auðkenni þegar þið vitnið til verksins eða tengið í það: https://hdl.handle.net/1946/46271
Engineers are confronting unprecedented challenges and demands in today’s rapidly evolving world. To enhance engineering education and properly equip graduates in order to address the needs of both industry and society, the CDIO (Conceive-Design-Implement-Operate) Initiative was established as a guiding framework for engineering programmes. This study investigates the practical application of the CDIO Initiative within Icelandic engineering education, explicitly assessing how well the skills of Icelandic engineering master’s students match the vital aspects of the CDIO Syllabus. These aspects include attitudes, thoughts and learning, ethics and equity as well as other responsibilities, interpersonal skills, collaboration and communication. The focus on these areas stems from the presumption that these factors might be underrepresented in Iceland’s engineering education. The study employed a quantitative approach, surveying students in two master’s classes at Reykjavik University. Based on the CDIO Syllabus 3.0, this survey asked students to self-assess their abilities on a 1 to 5 Likert scale, gauging their perceived alignment with the talents required by the CDIO Syllabus. The findings indicate that, while the CDIO Initiative plays a vital role in developing well-rounded and socially responsible engineers, there is a need for increased emphasis being placed on ethics as well as the personal and emotional aspects of the curriculum. Moreover, the study uncovered a lack of student awareness regarding the CDIO Initiative and its limited implementation in both bachelor’s and master’s programmes. These insights underscore the necessity for greater understanding and broader implementation of the CDIO Initiative in order to improve the quality of engineering education in Iceland.
Keywords: CDIO Initiative, Engineering Education, Talent Management, CDIO Syllabus, Soft Skills
Í hröðum heimi nútímans standa verkfræðingar frammi fyrir nýjum áskorunum og kröfum. Til að bæta gæði verkfræðimenntunar og til að undirbúa nemendur betur til að mæta þörfum iðnaðar og samfélags var hugmyndafræði CDIO þróuð sem menntunarrammi fyrir verkfræðinám. Þessi rannsókn miðar að því að kanna íslenska verkfræðimenntun innan CDIO hugmyndafræðinnar og ákvarða hversu vel hæfileikar íslenskra verkfræðimeistaranema falla að CDIO námskránni. Við rannsóknina var stuðst við megindlegar rannsóknir þar sem könnun var gerð með því að mæta í tíma hjá meistaranemum í verkfræði við Háskólann í Reykjavík. Könnunin var byggð á CDIO námskráinni 3.0 og voru nemendurnir beðnir um að meta sjálfa sig á Likert kvarða frá 1 upp í 5 til að sjá hvort þeir teldu sig búa yfir þeim hæfileikum sem CDIO námskráin krefst. Rannsóknin sýnir að þrátt fyrir að það vanti frekari áherslu á siðferði, persónulega og tilfinningalega þætti í kennsluna, þá er CDIO mikilvægur þáttur í að útskrifa vel undirbúna og samfélagslega ábyrga verkfræðinga. Rannsóknin leiddi í ljós að fáir nemendur vita hvað CDIO er og voru þau ekki kynnt fyrir hugmyndafræðinni í verkfræðináminu sínu. Rannsóknin undirstrikar þörfina á vitundarvakningu og kynningu á CDIO hugmyndafræðinni til að auka gæði íslenskrar verkfræðimenntunar.
Efnisorð: CDIO hugmyndafræði, Verkfræðimenntun, Hæfileikastjórnun, CDIO námskrá, Mjúkir færniþættir
Skráarnafn | Stærð | Aðgangur | Lýsing | Skráartegund | |
---|---|---|---|---|---|
MSc Thesis Ágústa.pdf | 1.66 MB | Lokaður til...30.01.2029 | Heildartexti | ||
Ágústa Beiðni um lokun.pdf | 218.97 kB | Opinn | Beiðni um lokun | Skoða/Opna |