en English is Íslenska

Article University of Iceland > Menntavísindasvið > Ráðstefnurit >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/7820

Title: 
  • is Nýjar Íslandssögur fyrir miðstig grunnskóla
Published: 
  • December 2010
Abstract: 
  • is

    Aðalnámskrá grunnskóla setur skýrar línur um þau viðfangsefni sem kennurum ber að fást við í einstökum námsgreinum. Námskráin frá 2007 (Menntamálaráðuneytið, 2007) er sérlega afgerandi um þetta efni og hér eru teknar til umfjöllunar tvær nýjar námsbækur sem fjalla um íslenska miðaldasögu, Frá Róm til Þingvalla og Sögueyjan 870–1520. Athugað er hversu vel þessar bækur falla að áfangamarkmiðum námskrárinnar, hugað er að efnisvali þeirra, frásagnarmáta og ýmsum frágangi. Niðurstaða höfundar er að margt sé gert með ágætum, annað orki tvímælis og sumt sé jafnvel fullkomlega óásættanlegt nú á tímum.

  • The National Curriculum for Compulsory School defines the topics teachers are intended to cover within the framework of each school subject. The 2007 curriculum is particularly clear in this respect and this article consists of an analysis of two new textbooks on Icelandic medieval history, Frá Róm til Þingvalla (From Rome to Thingvellir) and Sögueyjan 870–1520 (The Saga Island 870–1520). The analysis includes an examination of how well these books conform to the objectives of the curriculum and an inspection of their choice of topics, presentational style and various aspects of their general finish. The main conclusion is that while the quality of the books is recommendable in some respects, their approach can be questioned in some other regards and certain aspects are completely unacceptable in this day and age.

Citation: 
  • Ráðstefnurit Netlu : Menntakvika 2010
Accepted: 
  • Mar 31, 2011
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/7820


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
004.pdf292.46 kBOpenHeildartextiPDFView/Open