en English is Íslenska

Article University of Iceland > Rafræn tímarit > Stjórnmál og stjórnsýsla >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1946/9656

Title: 
  • is Stefnumótun í íslenskum skipulagsheildum.
Published: 
  • June 2011
Abstract: 
  • is

    Markmið greinarinnar er að kynna niðurstöður könnunar um stefnumótun í íslenskum fyrirtækjum og stofnunum sem framkvæmd var seinni hluta ársins 2007. Könnunin, sem var netkönnun, náði til rekstrareininga með fleiri en fimm starfsmenn. Svör bárust frá 222 æðstu stjórnendum fyrirtækja og stofnana (46% svörun). Könnunin hefur þá sérstöðu að ná til lítilla og meðal stórra fyrirtækja, auk stórfyrirtækja. Niðurstöður eru þessar helstar: Flestir stjórnendur í könnuninni telja að framtíðarsýn þeirra varðandi reksturinn sé mjög skýr. Í 57% fyrirtækja fer fram formleg stefnumótun og þar kom fram munur eftir stærð fyrirtækja og menntun stjórnenda: Stefnumótun er algengari í stærri fyrirtækjum og í fyrirtækjum og stofnunum sem er stýrt af háskólamenntuðum stjórnendum. Í liðlega 70% fyrirtækja og stofnana er stefnumótun sífellt í gangi eða var í gangi þegar könnunin átti sér stað. Stjórn og stjórnendur koma helst að mótun stefnu í fyrirtækjum í könnuninni. Ekkert mat á árangri stefnumótunar fer fram í 19,3% fyrirtækja og stofnana, en í 41,2% þeirra er bæði huglægt og hlutlægt mat. Flest fyrirtækin nota mælikvarða um ánægju starfsfólks og hluthafa.

  • The objective of this article is to present the results of a survey conducted in 2007on strategic management in Icelandic organizations. The survey was sent by e-mail to organizations with five or more employees. Answers from 222 top managers of companies and institutions (46% response rate) were received.
    The distinctiveness of the survey is that it targets organizations of all sizes, both small and medium sized as well as the big companies and organizations.
    The main results of the survey are as follows: Most of the top managers answering the survey believe that the vision for their operations is very clear.
    In 57% of the companies a formal crafting of strategy is conducted, showing variation for both size of the companies and the education of the managers; formal strategy is more likely to be in place in the bigger companies and in companies and institutions run by university educated managers. For around 70% of the companies and institutions, crafting and implementing strategy is either an ongoing process or it was in progress at the time the survey was conducted. Board members and top-managers are most likely to partake in crafting the strategy for the companies. In 19.3% of companies and institutions the performance of the organization´s strategy is not measured at all, but in 41.2% of them the performance is measured by both quantitative and qualitative measurements. Most of the companies apply performance measures for measuring both employee and shareholder satisfaction.

Citation: 
  • Stjórnmál og stjórnsýsla
Description: 
  • is Fræðigrein
Accepted: 
  • Jun 29, 2011
URI: 
  • http://hdl.handle.net/1946/9656


Files in This Item:
Filename Size VisibilityDescriptionFormat 
a.2011.7.1.5.pdf411.07 kBOpenHeildartextiPDFView/Open